söndag 20 april 2008

Man får inte bli för Storvulen...

För lite sedan fick jag kallelse till Folktandvården. Inget konstigt i sig men det hör till saken att jag HATAR att gå till tandläkare & doktorer. Speciellt det sista. Absolut inte för att jag är rädd - mer för att jag tycker att det är slöseri med tid & för att det är så outsägligt tråkigt. (Jag är fullt medveten om att det låter korkat!)

(Kolla in min nyttiga frukost - vad tror ni tandläkaren säger..?!)

Så när alla barnen var små bokade jag tid till dom fyra plus mig så åkte hela tajkonföljet iväg och gapade stort...
Mitt allra första hål hade jag som 10-åring och det andra vid 20.
Så när nu kallelsen kom ringde jag o sa att jag hoppar den här gången. Också.
-Men, sa sköterskan, det är ju tre år sen sist!
-Ja, svarar jag - men jag har ju så himla bra tänder. Tackar för mig o säger att jag återkommer när jag tycker det är dags.

Det blev snabbare än jag kunde ana...

I Barcelona stannar jag mitt i gatan och spottar ut en tandbit i handen.
-Shit, säger åt Lars, min enda amalgamlagning gick precis sönder!

Inser att jag inte, hur gärna jag än vill, kan "sätta tillbaka" biten utan slänger den i backen & kör tungan i den nya gropen i munnen.

Väl i Sverige igen börjar jag fundera på om jag borde uppsöka tandläkaren innan London färden. Nja, det behövs nog inte.
På nätterna ilar det så att jag som alltid tvärsover, vaknar.

Ringer till sjuksysterkompis & frågar vad man gör åt värkande tänder.
-Stoppa en alvedon precis i hålet så lindrar det smärtan, säger hon.

Sagt & gjort, jag sover på nätterna, smakar lite illa med den frätande tabletten bara.

När Fabian är på sitt tandläkarbesök håller jag tyst.
Är helt säker på att min tand snart har "läkt".

Icke.
Ringer tandläkaren 2 dagar innan vi reser. Jag får en akuttid dagen efter. Säger åt dom att ringa ifall det kommer någon som behöver den bättre då hoppar jag över.
(Försöker alltid hitta en ursäkt för att inte åka!)

Hos tandläkaren säger jag käckt:
-Ja, det är bara en liten bit som åkt ur, det går nog fort det här, eller hur!??

-Hmm, säger han OM det går att göra nåt!
-Va??
-Ja, det är ingen bit du tappat - det är ett jätte stort hål som värkt så att tanden spruckit.

????

Tror ni jag blev spak, eller...

Nu sitter jag här med en "provissorisk lagning" som skall vara i 4 mån och därefter ser man om nerven är skadad och det blir rotfyllning. Kul!

Hade jag gått när kallelsen kom - ja, ni förstår - jag har lärt mig en läxa...

Tänkte visa mina skoinköp nu. Men kameran med korten är på vift.

Döm om min förvåning när Pernilla Wahlgren
i veckan hade ett inlägg om tandläkare & skor - lustigt.

Spets&Snor
Helena har fått mig att börja läsa Pernillas blogg - kul!

Vill avsluta med att gratulera & önska min bloggkompis
Anette lycka till med deras nya läckra webbutik.
Återigen bra jobbat, tjejer!!

Kram Eva



19 kommentarer:

Signes Vind sa...

Stackars stackars dig!!! Jag försöker också skjuta upp tandläkarbesök på obestämd tid....det finns så mycket roligare saker att göra i livet. Så fin du ser ut under frukosten - jag älskar croissanter.. skulle gärna ha ett litet bageri här i närheten men så farligt för figuren det skulle vara ;-))Ha en bra vecka kram Lotta på Signes vind

stina sa...

Usch och fy ...stackare! Nu gjorde du mig påmind om att jag MÅSTE beställa tid hos tandläkaren snart ....har inte varit där på säkert 3 år ....tandläkarskräck!!
Fin bild på dig! kram stina

In my house sa...

Ooohhh, va söt du är... =)
Hittade hit av en slump,,. hi!

- Huu,, jag vet hur de e med tandläkaren! Jag rotfyllde 2 tänder förra året,,, hu puh! för att lugna dig,, så va de inte så farligt,,med bedövning så lände jag ingenting!
- Men nu,,, sitter jag här med en stor bit borta,,hände för 5 veck sen,samma rotfylldatand "alltså en lagningsbit" men har ej ringt tandläkaren! hmm,,,man e ju såå dum blir ju bara värre och DYRARE ju längre tiden går!

Mysig och fin blogg du har!!!

Kram kram Josse

Designe sa...

Ajdå! Jag är som dig..skjuter upp tandläkarbesöken..och det för att jag hatar att gå till tandläkaren...usch! Men nu måste jag boka tid..det harinte lossnat nåt från nån tand men jag "känner" att jag har hål och är livrädd för rotfyllning..men måste jag så måste jag!:)
Vilken fin klänning du har! Kram :)

Sallys hus sa...

Oj oj....stackars dig...
Det lät inte kul!
vilken historia!!
Man kan ju inte låta bli att fnissa lite.
Ha en härlig vecka...äntligen lite sol!
Kram Katarina

Anonym sa...

Japp, jag tar åxå med mig alla mina 4 till tandis....Mannen säger att "lite ska de ha så mycket betalt som de tar" ;)
Varför tajkongäng? Det är ju det finaste man har som man tar medsig??

Stina

mig & alice sa...

Heeej vännen.

Vad vacker du var på bilden!!
Du, den frukosten såg god ut, mums!

Du får förlåta mig för jag sitter här och fnissar igenkännande nu...jag är precis likadan som du. Bara skjuter upp och avbokar mina tandläkartider. Tar det sedan...orkar inte just nu. Jag har själv inte haft ett hål sedan jag gick i fyran så därför kan jag väl inte få det nu heller, va?? ;-)

Jag ska definitivt besöka dig då jag ska till Nora :-).

Ha det så gott nu vännen.
Kramisar
Melinda

Du, jag återkommer om färg på träskorna, har beslutsångest :-)
kram

Eleonora sa...

Men lilla vän, inte är tandläkarn farlig inte. Han vill dig bara väl och han är nödvändig för din hälsa. Bra att du fattat det nu!

Hoppas verkligen att han kan rädda tanden, den behövs tro mig. Roligare kan man ju ha än att besöka tandläkarn ... men, men... ett nödvändigt ont. Om det inte var så dyrt åtminstonne!! Även om man inte har hål att laga kostar det. Först undersökning och så röntgen för att kolla alla rötter. Så där 700 brukar jag få ge.

Hoppas att London trippen gick bra och att du slapp värken. Kram på dig

My Lovely Home sa...

Hej Eva! kul att få se dig det var ju längesedan sisst nu;) får nog ta mig en tur till dig snart, skall ta med gubben så han får kolla in bygget så det blir fart på han snart! Skall och laga en tand i maj, den tiden var i april egentligen men jag sköt fram den till maj=)Hatar Tandläkaren!!! Kram på dig vi ses Johanna

marie sa...

Men stackare!! Ja, du blir nog lite gladare och sover bättre när den är lagad. Jag åt en härligt seg fransk baguette för några veckor sedan och bet av en tand som var lagad. Det blev en dyr historia eller snarare dyrt bröd! Fick byta ut hela den gamla lagningen och jag som trodde att det där skulle de fixa snabbt! Nää, en timme tog det och 1800 kr. Man blir ju inte glad precis!! Nä roligare kan man ha t ex shoppa i London! Men Eva ! Vad säger du? Du är ju hur söt som helst!!! Törs man ju inte komma till dig, känner mig som en gris...nöff,nöff!! Måste till frissan, bleka tänderna, anmäla mig till viktväktarna, sola, köpa nya kläder, sen.....! Ha det så gott och hoppas du slipper rotfyllning!
Stor kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Klart en sådan snygg tjej ska ha en sån ljuvligt frukost!! Du ser ju ut som en modell där su sitter, snygga kläder med! Jadu, tänder, hål och plomber, du har ju haft tur ändå, även om det nu var ett hål... ilar det inte när man tappar plomber vilket jag har gjorde förut så får man aldrig ändan ur vagnen att gå heller! Men nu började jag känna av det o var faktiskt till tandläkaren jag med häromdagen, vet inte så mycket om piller och värktabletter men måste få göra lite reklam för receptfria Voltaren. Toppen, funkar mot allt: ) Mari.

Majas mammelucker sa...

Hej Eva!
Kära nån ...det är inte kul med tandläkaren..vi verkar vara många som delar den meningen..
Hoppas London trippen var jätte bra att ni hade det mysigt och härligt...vilken jätte fin bild på dig..du ser ut att njuta..
Ha en underbart härlig kväll i solen!Kram Maria

Anna sa...

Hej! Du har blivit utmanad! Se min blogg!

Hälsningar Lisa

Jes/Vita villa vila sa...

Å stackars dig, vilken historia!!! ... Men mina ögon föll i alla fall på den ljuvliga frukosten som intogs där på cafét...mmmm, härligt!

Kram/Jes

LantlivsAnette sa...

Hej vännen !
Åhh..vad snygg du är där du sitter i din fina klänning..jättefin,snygga stövlar har du också..och vilket gott fika ;)
Jag skrattar lite här nu, för jag känner igen mig om det där med tandläkaren, förra sommaren värkte det i en gammal lagning, det gick över efter en vecka, men ibland ilar det till, kanske man skulle gå innan det blir nåt värre, i värsta fall drar jag ut den, den är längst in och syns ju inte ;)
Tack snälla du för att du nämner mig och vår webbutik!!!Du är snäll du...
Ha det så bra så hörs vi Kram Anette

White Season sa...

Å vad trist med tandläkare... inget roligt alls... Vad fin bild med dig där du sitter vid den goda frukosten :-) härlig tunika klänning...
Ha en fortsatt skön vecka, kramar Malin och lampkjolen blev jätte fin, tack än en gång, visar bild på det inom kort...

Lise-Lotte sa...

Hej Eva
Jag känner igen mig med tandläkaren, jag måste ta mig i kragen och ringa till min "någon dag".
Vilken fin bild på dig.
I fredags var jag så glad-besviken på mig själv-. Jag hämtade min dotter tidigare från dagis och vi satte oss i bilen och åkte ut till dig. När vi kom dit var det stängt, min dotter blev så besviken på mig. När vi kom hem satte jag mig vid datorn och kollade, såg då att du har ju stängt på fredagar och det visste jag ju. Men hade glömt, min fem åriga dotter säger då; Mamma du är så glömsk, som mormor ibland men det gör inget det är bara att "gilla läget". Ja det är väl inget annat att göra, vi får ta nya tag och komma en annan dag. Vi längtar ut till ditt fina ställe.
Vi ses, hoppas vi här hemma.
kram Lise-Lotte och Hanna

Millas hem sa...

Hej!
Sitter här med ett rejält smajl!
Du skriver underhållande!
Hoppas att det känns bättre med tanden......tröttsamma saker!!
Kram Camilla

Brunkullan sa...

Haha..ja, jag är som dig. Väntar i det längsta. Detta restulterade i en lång jobbig historia med en inflamerad käke och utdragna gaddar....huvva!

Dessutom har jag oftast lustgas hos tandläkaren för att klara av det!! Men sist klarade jag mig med "bara" ett gäng sprutor:) I´m so proud:)

Susanne