tisdag 29 december 2009

NYÅRSMUMS...

Vit chokladmousse med kesella

Ingredienser, 8 port

2 dl vispgrädde
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl Kesella
Färska bär, t ex hallon eller blåbär
Gör så här:
Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter.
Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden.
Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.
För er som kanske inte vet vad ni ska ha till dessert kommer ett litet tips här.
Hoppas det kan smaka. Mycket enkelt och garanterat supergott. Vi ska ha extra mycket bär till så det blir riktigt syrligt och fräscht. Nigellas krångliga söta bakverk sparar vi till en annan gång.
Nyss var Fabians ena tränare här med ett uppmuntrande paket. Han svimmade och fick hjärnskakning i söndags på inomhusturneringen i fotboll. Fick åka ambulans till sjukhuset, usch!
Själv låg jag hemma helt däckad - som så många andra jular...
Är tackolov på benen igen. Förhoppningsvis ända fram till nästa jul!
Nu ska jag kolla till ett recept jag har på cashewnötfärs - passar bra till mig när dom andra käkar oxfilé. Mums vilken tur jag har som slipper äta det!! Bra att man får bestämma själv.
Men jag ska se till att Fabian hjälper mig att göra den. Barn har en viss förmåga att gilla det dom själva lagar. Det ligger troligtvis någon sorts psykologi i det.
Jag vet att det är åtminstone 2 vegetarianer som läser vår blogg. Så jag skriver ner receptet och fotar den färdiga färsen när vi kommit så långt. Få se om någon kan ha glädje av det!
Ha det bra, alla ni!
Kramar Eva

2 kommentarer:

annika sa...

Tack för din omtanke om att skriva ner receptet.
Kram annika

Ulli sa...

Låter supersmarrigt! Tack för receptet.

Kram Ulli