söndag 3 januari 2010



Svergie har blivit friskare:))


Hur bra låter inte det?!!


Bland det allra bästa vi har - vatten - är också det mest livgivande vi har - och vi i Sverige har det i princip gratis direkt ur kranen. Häftigt!!




Nu tror man att tack vare den ökade handhygienen i och med svininfluensan har sjukskrivningar nu under hösten minskat. Rätt underligt tycker jag.


Visst tror man väl att handhygienen är på topp i Sverige??


Kanske udda att göra ett inlägg om det - men jag har ju som en del av bloggens läsare vet (hihi) lite släng av bacillskräck.


Överallt finns så extremt mycket bacillusker att man måste försöka få bort dom från sina händer. Annars sprider vi dom vidare. Jag vet tyvärr vissa dagis som idag, på 2000-talet inte

har tid (??) att låta barnen tvätta händerna innan mat.


Sååååå äckligt!!! Och framförallt - farligt!!! Fatta vad dom stackars barnen får i sin lilla kropp.


Vet ni också att det inte är en självklarhet - ens för alla vuxna - att tvätta händerna efter toalettbesök????????????


Då kan man ju förstå att sjukdomar minskar om man nu får en förbättrad handhygien...


Här har jag alltid sagt till alla barn (det har ju passerat en del varje dag kan jag lova!)

att tvätta sig så fort dom kommer hem från skolan o innan man äter något.


Ingen av barnens alla kompisar har tyckt att det varit konstigt.


Aldrig en lortig hand i mina kakburkar!! Tänk hur många ställen den kan ha varit på...


Tycker ni jag låter nojjig?


Barnen har fått rulla sig i lera och lekt rövare, sover i samma säng med en massa polare. Det är inte det jag menar.


På 1800-talet förespråkade Florence Nightingale att man skulle tvätta händerna innan till exempel förlossning. Många läkare gick direkt ifrån obduktion till förlossning.


Hon fick dödsfallen bland spädbarn och mammor att minska drastiskt pga denna åtgärd.


Man kan ju tycka att det är konstigt att vi än idag inte är 100 procentiga vad gäller handhygien.


Fatta vad mycket trista sjukdomar vi skulle slippa om vi alltid tvättade oss som vi tydligen gör i svininfluensatider...


Och vi kan skydda oss nästan gratis - coolt!


Var bara tvungen att få in en liten passus i ett ämne som alltid intresserat mig.


Ha en skön söndag i sagolandskapet vi har utanför oss!


Nu har familjen redan kommit hem från bandyåkningen. Få se vad dom har för planer nu...

Hej på ett tag!

4 kommentarer:

Efwa sa...

Så självklara saker. Tvätta händerna innan maten och efter toabesöket.
För två år sedan badade jag vid fallet du har på första bilden. Ljuvligt!! Snö kan jag vara utan men det ser fint ut på din bild.
Gott nytt år och massor med kramar från ett ganska kyligt Arles. /Efwa

Efwa sa...

Nu såg jag din kommentar hos mig! Vad härligt att åka ner till Provence. Det är lite kyligare än normalt för årstiden MEN ljuset är ljuvligt. Har ni vägarna förbi så hör av dig!

Photo by Maria sa...

Kan hålla med till viss del i det du skriver men samtidigt tror jag att är man för renlig så blir man mer mottaglig till sjukdomar.. Sverige är ett land med mycket allergier om man jämför med andra länder och det tror jag beror på just att vi är för renliga.. Men självklart att man skall tvätt händerna efter toabesök tex..

Ha nu en bra kväll..

Kram Mia

grain de sable sa...

j'adore votre blog , il est très frais kiss Isabelle