tisdag 27 april 2010


Kommer ni ihåg....

För drygt ett år sedan satt jag in den här bilden efter att ha läst reportaget i Lantliv och blivit helt såld! Det såg så härligt ut att man fick rysningar.
Vi som alltid bara är nere en vecka åt gången, max, har alltid en massa att dona med i vår lägenhet. Men den här gången bestämde vi oss för att vidga våra vyer.
Frågade på turistbyrån vart La Parares by låg. Blev hänvisade åt motsatt håll, trots att jag frågade flera gånger om det bara fanns EN by med det namnet.
-Ja, svarar hon, finns ingen mer....
Strunt samma, vi kom helt åt fanders men då var vi nära vägen som Napoleon var ute och for på, en historisk väg, så vi åkte den ett tag. Fint, men det är ju alla franska småvägar.
Vi bestämde oss för att besöka vårt mål när vi åkte hem från marknaden i Italien istället. Det visade sig att det var "på vägen".

Ungefär 30 min från Nice låg detta underbara ställe. En otroligt vacker väg ledde upp till huset.
Dom hade precis byggt färdigt en urläcker pool. Det stora karet kom från vårt ställe i Vence där vi går ut och går. Där i skogen har dom ett fint stenbrott som dom gör en massa fina saker vid.
Tänk att svalka sig där varma sommardagar....
Visst är det fint med stenfasaderna!


Det var lite regnruskigt ute så när vi kom in slogs en varm härlig värme mot oss.

Härligt! Inte helt vanligt i franska stenhus.

Det här rummet var gigantiskt och så attans läckert!!!

På andra sidan fanns soffgrupp och en eldplats. HELT PERFEKT ställe att krypa upp och läsa en bok. Nästan lite FÖR bra, hihi! Vi blev bjuden på kaffe & the och det värmde gott.

Här har man byggt ett ursnyggt badrum till ett av uthyrningsrummen.


Vi blev helt hänförda över all murning dom gjort.

På toaletterna var det rå sten och murat.

I någon teknik som gjorde att det såg lent och varmt ut - som sammet.

Ursnyggt var det!

Ja, jag kan bara säga att det är ett ställe väl värt ett besök! Ni som har vägarna "förbi", stanna en natt på La Parare, klicka på namnet så kommer du till deras hemsida.

Jag kanske ska tillägga att ägaren är svensk. På nåt sätt söker åtminstone vi oss gärna till ställen som har svensk anknytning. Man "talar samma språk" i dubbel bemärkelse. Vet vad svenskar söker, osv. Jättetrevliga Karin har verkligen lyckats med det plus förstås hennes man. Han får man prata engelska med, eller kanske holländska, för han är från Holland...

Hur har ni det idag?

Jag sitter inne vid köksbordet och skriver. Ska ha en massa gäster här idag så jag har gjort i ordning pastasallad nu och ska precis till och baka.

Men vet ni, fåglarna kvittrar så högt att jag hör dom genom fönster o dörrar.

Helt underbart. Just nu PRISAR JAG SÖDRA DYLTA!!!!

Ni vet ju vad jag tycker om sol & ljus....Mmmmm må detta vara åtminstone dagen ut:))

Förresten, måste berätta bara EN sak till...

IKVÄLL GJUTER VI - JIPPIEEEEEEIII!!!!!!!!!!!!!

Soliga gjutarkramar från mig

3 kommentarer:

♥ H mitt i livet ♥ sa...

Lääängtar :)

Photo by Maria sa...

Vilket underbart ställe..

Ha en bra dag..

Kram Mia

lilla strandkulla sa...

Hej, vilket underbart ställe!! Tack för kvällen!! god sallad och super gott bröd! Fina saker med hem som vanligt. Titta gärna in på min blogg.

Ha det bra!