måndag 20 september 2010

Longlovelyknit & Fairytale




Den här sköningen kom i fredags och fanns i butiken i lördags.

Behöver väl knappast säga att den är SKÖN. Att den är snygg det ser ni ju själva;)

Fryslorten jag går mer än gärna i ulltröjorna fram till maj nu.... kanske lite att överdriva men är man en fryslort så är man.





Den här helt underbara kappan hade kommit hem när jag var borta. En till plommonfärgad finns också. Verkligen snygg på.
Blir en fin proper slimmad stil. Helt i min smak. Den känns lite svunnen tid och det gillas ju här, haha!
OCH, hur tycker ni då att det blev???
Jag kanske inte hade så galet fel med min önskan av PYTTIPANNAREGERING.
Det verkar ju som att ingen är särskilt sugen på att samarbeta med SD så ett närmare samarbete med Miljöpartiet och Moderaterna kommer kanske på tal.
Jamen då blir det väl så blandat det kan bli, eller hur! För mig går det helt lysande.
Jag gillar moderaterna OCH miljöpartiet. Bra blandning. Hoppas det funkar!
Nu ska jag göra nåt jag inte brukar.
Jag är riktigt skraj att skapa en massa åsikter om saker jag tycker. Brukar ligga rätt lågt. Trots detta har jag vid väldigt väldigt få tillfällen ändå fått någon som inte vågar stå för vad dom tycker och kommenterat mig ANONYMT.
I DON´T LIKE IT!!! Stå för vad du tycker - berätta ditt namn - eller strunta i att tycka.
Om det nu är någon som tycker annorlunda än jag. Fine. Varsågod. Men berätta vem du är om du vill gnälla på mig.
JAG GILLAR INTE ATT SD KOM IN I REGERINGEN!!!!!
Jag gillar det inte alls. Och jag står för det till 100%!!!
Säkerligen måste vi ändra vår flyktingpolitik en del. Och jag gillar absolut inte att vissa skolor inte får ha Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen eller Nationalsången, för att det är för svenskt. Men vad 17, vi är väl i Sverige!!
MEN - i detta partiet finns alltså människor som menar att nazister aldrig funnits.
Jag tycker att det är FRUKTANSVÄRT ATT DESSA MÄNNISKOR KAN FÅ VARA MED OCH STYRA VÅRT LAND. Så det så. Så är det och jag tycker det.
Jag har alltid mått pest inför det Hitler och hans anhängare gjorde.
Jag har ingen aning alls varför det satt såna spår i mig. Vi känner ingen jude eller någon annan som blivit drabbad. Ingen anknytning till det överhuvudtaget.
Men jag har nästan kunnat gå sönder när jag sett nåt från den fruktansvärda tiden. Jag är säker på att många mått dåligt över det - men det känns som om jag nästan var med!???
När Hanna fick göra specialarbete i skolan gjorde hon det om nazismen. Åkte med gruppen till Auschwitz. Det skulle jag ALDRIG ALDRIG någonsin kunna göra. Jag svimmar nästan bara av tanken. Dom hade en man som varit med i ett fångläger men lyckats fly som föreläsare på Hannas skola. Då frågade jag om jag fick komma och lyssna och det fick jag.
Stinas specialarbete rörde sig också om utsatthet. Hon åkte till ett barnhem i Ryssland. Fick med sig massor med kläder och grejer så barnen fick. Hanna var också på ett barnhem utanför Riga.
Just människor som blir utsatta för vidriga saker och som står helt utan skuld till det själva, det köper jag inte alls. Mår pyton för det helt enkelt.
Och hur många GASADE man inte ihjäl!??
Helt ärligt kan jag inte tänka på det för det gör mig sjuk. Men en sak är jäkligt säker.
Vi måste öppna ögonen för vad miljontals människor världen över lät hända.
Ingen stoppade den galna människan. Det har hänt en gång. Vad är det som säger att det inte kan hända igen!??
JAG ÄR GLAD
att det faktiskt lät som om alla partier var eniga om att det var stor katastrof att SD kom in.
Det kanske kan bli bra ändå.
Och till nästa gång är dom ett minne blott??
Jag menar - dom har säkert NÅT (??) bra att komma med också - MEN och det är ett JÄTTE MEN att ens nudda vid tanken som dom uttalat, vissa av dom propagerar för, det borde vara
KRIMINELLT!!!
Jag anser att alla måste hjälpas åt att se det vidriga som hänt för inte alls många år sedan, och se till att det ALDRIG ALDRIG kan hända nåt liknande.
Puh, vad jobbigt det var.
Någon gång kommer jag att vara nån sorts förespråkare för detta ämne. Jag känner det.
Om alla fattade vad som hände då - skulle folk inte gå omkring och vara så jäkla elaka.
Förstå att vi måste vara snälla mot varandra. Det finns kulturer där man anser att delar av detta är en sannning. Jag vill inte vara delaktig där.
Jag vill ha ett parti som leder Sverige som ser till att alla är snälla mot varandra.
Där rättvisan råder. Dit är det en bit. Men kanske är vi en bit närmare nu?
När det är som jäkligast vänder det oftast - och värre än att få SD med i svenskt styre blir det väl inte så
NU KAN DET BARA BLI BÄTTRE.
Vi hoppas på det.
Sorry för en låååång utläggning, men jag var tvungen.
Kram på er,
Eva


7 kommentarer:

Verasantik sa...

Hej.
Skönt att du tar ställning. Jag är jätteglad för att du tar upp det i din blogg. Jag håller med och hoppas att miljöpartiet nappar på samarbete och får möjlighet att få igenom deras förslag så Sverige slipper ha ett främlingsfientligt parti som ska vara med och bestämma.
Kram Eva.

Nina sa...

Heja Eva!!

Brunkullan sa...

Det är fruktansvärt att SD kom in i riksdagen! Det känns riktigt pinsamt faktiskt!!
Håller med dig till fullo.

Sista året i gymnasiet åkte klassen till Berlin. Vi besökte då Sachenhausen. Mycket skrämmande. Och att ett parti med rötterna i nynazismen kommer in i riksdagen är beklämmande!

Kram Susanne

Unknown sa...

Ja det är verkligen skrämmande!. Min morbror är gift med en polsk kvinna o hennes pappa klarade sig helskinnad (om man kan kalla det det) ur ett koncentrationsläger. Hemska berättelser det han berättade. o det har ju hänt igen o om inte alla vi andra står upp så kommer det hända igen. Man bytar bara ut judarna mot muslimer istället (se på vad som hände i Bosnien). Så jag är också glad att du tar ställning o jag gör det gärna tillsammans med dig!

Anna

PS. jag såg inte klok ut i Eden Melton så det får bli något annat jag köper av dig, men inte just nu. (vill gå ner 10kg till innan jag handlar mera...)

Unknown sa...

Hejsan,
Håller med er andra om ditt politiska ställningstagande.

Vilken fin kappa? Vad kostar en sådan?

MVH;
Petra

Unknown sa...

oj när jag läser mitt inlägg så låter det ju inte så positivt kanske med utalande "en polsk kvinna", men vill förtydliga att jag ÄLSKAR min moster hon är en härlig kvinna som berikat vår familj mycket. Hennes kakor går inte av för hackor till exempel.

Anonym sa...

Det bästa jag läst på länge.
Tack!
Kram
awa