söndag 28 november 2010

1:a Advent

Bättre adventsväder än så här kan det knappast bli!

Jag myser faktiskt hellre inne, det blåser en del och det är ju liksom inte min grej;)

Vet ni vad jag blev så GRYMT sugen på?? Eller sugen och sugen vet inte om det kan heta sugen?

När jag var liten och var med i Storviks gymnastikförening så fick alla barnen vara med på ett lastbilsflak som man pyntade med mängder av granris. Byggde upp en jättefin stol på den och lucia satt längst fram. Alla vi barn var på flaket i tomte, stjärngosse eller pepparkaksgubbekläder.

Det var en parad som spelade.

Eller minns jag fel??

Rätta mig om nån vet!

Kanske åkte lucian på en släde??

Herregud - inte klokt att jag inte minns. Förvisso är det typ drygt 40 år sen men man borde ju minnas...

Hur som haver.

Lussetåget gick genom HELA långa Storvik....

Sen var det massor av marknadsstånd och grejer på lottagården.

Sånt där gammeldags med stora polkagrisklubbor ni vet.

Lottakåren kom i stora vita pälsar och facklor.

Jag minns det som fantastikt vackert.

Och lucian var HELT MAGISK med sitt långa hår som fladdrade i stearinljusetssken.

Allt var helt magiskt.

Kanske är det samma grej med julmarknaderna som är i stan nuförtiden.

Kanske tycker barnen att det är lika magiskt som jag tyckte.

Vet inte. Kan vara så.

Kanske glorifierar jag det hela ur ett barns minnesperspektiv??

Vet inte, mycket goda minnen är det hur som helst.

Nu ska jag ta och bädda i mina nya fina jullakan.

Finfint.

Ljuger inte om jag säger att vårt eget hem kommit en hel del i skymundan i bygget...

Skönt då att krypa ner i dom fina lakanen i alla fall.

Ha en riktigt riktigt sköööön söndag,

Kramar Eva

Inga kommentarer: