fredag 11 februari 2011

Ibland går det undan vill jag lova;)






När jag gick här och städade och tog av duken från köksbordet som skulle tvättas tänkte jag att nu jäklar! Nu jäklar tar jag och målar bordet;)))
Vårt köksbord är ett bockbord från 1700-talet. Fint men ruskigt ful färg. Furugult är träet.
Men maken har alltid vägrat: Du målar det inte vitt!!!

Och jag håller med kritvitt är inte rätt.
Men jag är så grymt trött på att alltid ha duk på. Eftersom jag inte alls gillar färgen har jag alltid jätte stora dukar. Bordet är tre m så det är inte helt enkelt att dom dukar man gillar passar.

Nej, tänkte jag denna bonusdag som jag bara fick till skänks sådär. Nu gör jag det!
Så jag ringde Karin på Ovolin. Hon tyckte förstås att det var att skända om jag målade det vitt med akrylfärg.

Eftersom jag är rätt ivrig av mig så ska det ske HÄR OCH NU. I morron finns ingen sån bonustid. Hon rådde mig och efter letande i skrymslen och vrån så hittade jag både lasyrolja och balsamterpentin. Nån färgpigment hade jag inte så jag tog färg som Karin blandat till mig tidigare. Nån grön umbra. Fick faktiskt lov att blanda i rätt mycket färg för att det överhuvudtaget skulle bli nåt.

Oljade in med trasa och till sist fick jag det här resultatet.
OM ni visste vad nöjd jag är:))))) Tjohooooo!!! Nu älskar jag mitt bord:))

Och nu kommer det minsann ingen duk på, på ett tag. Inget fel med duk men det har jag haft dom senaste 20 åren på köksbord.

Måste prova vad som ska stå på bordet. Än är det liksom inte klart men ivrig som jag är måste jag förstås prova... ni förstår att det är en massa olja i färgen eftersom det NÄSTAN funkar att sätta grejer på det redan. Träet bara SÖG i sig allt. Nu blev nog vårt bord rikgtig glad.

Nån mer som jag hoppas blir glad är maken...

Det blir en överraskning för honom eftersom han absolut inte kollar in bloggen.

Om han inte gillar det får han väl börja skrapa och slipa bort....

Lär ju ta ett tag, hihi...

Jag har i alla fall inte målat det vitt, även om det är mycket åt det hållet. Förresten, det är inte ens målat, det är påstruket med en gammal strumpa. Så jag har ju faktiskt i praktiken skött mig;)

Närbild på magnoliakvisten på bordet.

Lyckan är fullständig - strumpstruket nytt bord & vårkänning. Sååå nice:)))

(Man behöver faktiskt inte titta ut o se all snö. Den ser för övrigt rätt fin ut i solskenet)


Ännu trevligare helg önskar jag er nu;))

Ni som inte har nåt helgvin hemma kan komma hit för här blir man hög bara man går innanför dörren kan jag lova! Kanske borde måla med dom här färgerna varje fredagseftermiddag;)

5 kommentarer:

Unknown sa...

o glöm inte att balsamterpentin är jätte lättantändligt så inte hela rasket brinner ner...

Anonym sa...

Hur snyggt som helst!!!!!!!! Kramar Gunilla

Unknown sa...

Hej

Kanon snyggt blev bordet.
Ha en trevlig helg
Kram

Mejrams! sa...

Åh vilket snyggt bockbord och från 1700-talet dessutom. Jag håller dock inte med dig om färgen, ser inte alls furugult ut, så jag håller nog med mannen din, inte måla. Istället hade jag nog bara kontinuerligt rengjort det med kallt vatten och såpa, så att den hade antagit en ljuvlig grå ton. Vad bra att du kontaktade Ovolin och fick goda råd om färgen, för jag tycker nog som de, att annars hade du skändat./Merja

Anonym sa...

Bordet blev jätte fint!!!