söndag 27 januari 2013


SNITTRECEPTET......


Fick ju flera frågor på vad vi hade i snittarna som vi bjöd på när vi "firade nyårsafton" på Smultris. 

Hur kul som helst eftersom både Helena & jag tyckte att det blev värsta misslyckade grejen.......men ok, goda var dom.

Tyvärr har jag inga mått, bara att "höfta" efter smak;)
Verkligen inte helt lätt för mig som inte äter kött eller fisk men jag har blivit lite bättre. Kan stoppa ner en sked och smaka liiiite numer. Usch vad jag begränsar mig själv genom att vara veggie.
Men vad kan jag göra!??? Pallar inte ens tanken på nåt annat:( 

Tunnbröd (rektangulärt polarbröd) samt något mörkt bröd, helst tunt.

Räksmet:   

 En stor burk cremefraiche
 några nävar handskalade räkor,
 några droppar citron - var försiktig för det blir lätt en för rinnig röra, röd lök, trocomare örtsalt, vanligt salt, peppar, dill, chilipulver. 

Hacka lök och räkor smått, blanda allt med cremefraichen. Smaka av. Viktigt att det är riktigt mycket smak.

Pepparrotsnitt: 

Rökt skinka av bra sort (absolut inte hamburgerkött - där går min gräns!),
 pepparrot (ej visp, den är för mild) på tub, burk el färskriven,
 en stor burk cremefraiche. 
Fint hackad rödlök. Salt & svart peppar efter smak. 
Hacka skinkan och blanda alla ingredienser. 

Gör gärna smeten lite i förväg - pepparroten kan gärna sätta smak efter ett tag. 

Vi hade räksmeten i tunnbrödet, bred ut rikligt på hela brödet, men se till att det går att rulla  - garnera med liten klyfta cocktailtomat, dill och citron.

På det mörka brödet brer du pepparrotsmeten, garnera m liten gurkskiva och mycket fint hackad rödlök. När man tar en stor burk cremefraiche blir det riktigt många snittar. 

Skulle tro att det räcker med en liten burk till 4-6 personer.

Det spelar ingen roll alls om du byter bröd och tar räksmeten på det mörka brödet osv.

Man kan verkligen göra snittar med vilken smak som helst. 
Bara fantasin sätter gräns!

Med cremefraiche och kryddor blir liksom det mesta kanongott:)
Det viktigaste är att man får smak på det hela. 

Perfekt om smeten får stå nån timme då utvecklar sig och blandas samkerna bäst.
Dock har vi i princip ALDRIG tid med det och det snos ihop i rödaste rappet. 

Tydligen går det också bra;)

 Här är snittfatet som Stina bjöd polarna på när hon hade sin avskedsfest. 
Blev visst också uppskattat. 
Sååå himla enkelt med snittisar och alltid lika uppskattat;))

Oj vad man hinner mycket på söndagar!
Känner att jag skulle behöva några på raken......
Men icke sa nicke. 

Nu bär det snart av på några dagars resa igen.
Efter den är det dags för fashionweek & Odd Molly.
E Stockholmo hela två dagar.
Snabbt hem och jobba och fota till boken. Sen dags för en vecka i La France med målning och fix. Det rör på sig om man säger så.

Men det bestämmer man ju själv. Har ju kunnat valt ett annat liv också.
Nu skall jag ta tag i tvätten med nya strykjärnet.

Idag är det sol i sinnet som gäller här igen. 
Hur har du det??
Himlen ligger liksom på axlarna, haha kära nån det är riktigt skrattretande.
Puss på er!









3 kommentarer:

birgit sa...

Var uppe i Tällberg och firade 43årig bröllopsdag. Vi tittade in i en liten inredningsbutik och såg din bok ligga där.Då kände jag mig stolt att vara Örebroare och veta vem du är. Birgit

Nina C. sa...

Godkväll, Vi har idag varit på husvisning i Ringshyttan utanför Nora i ett sååånt superfint gammalt hus!!! Det blev "kärlek vid första ögonkastet" för det var SÅÅÅ FINT!!!! - Ett torp byggt år 1890 som har renoverats med känsla och stor kärlek och varsamma händer för att bevara husets själ, till att bli ett helt fantastiskt hem!!! - Nu återstår "bara" att se om vi har turen att få bli lyckliga ägare till det.. (Budgivningen startar imorgon) Jag har pirr i hela kroppen och har redan börjat inreda det...hmmm.. -Men vi var ju TYVÄRR inte direkt ensamma om att tycka att det var fantastiskt.. (Attans nog!..) För det var många "åååhhh" och "vad fiiint" och "meeen hur vaaackert är det inte här" m.m, m.m,.... Så det kommer nog budas vilt av många imorgon.. Vi får se hur långt vi kan hänga med.. Förhoppningsvis hela vägen!!!!
Vi har länge velat flytta ut på Landet och har kikat runt lääänge men inte hittat "det rätta".. Förrän nu. Nu var allt "rätt"!!!
Just det, jag tänkte ju berätta att i husets vackra kök stod din fina, fina bok allra FRÄMST (såklart, vad annat) på en vägghylla tillsammans med andra vackra böcker.
Önskar dig en riktigt skön och mysig söndagskväll nu!! Själv ska jag fortsätta inreda torpet i mina tankar... KRAM!! från Nina i Örebro.

smultrongården sa...

Flickor, Birgit och Nina vet ni vad det var PRECIS vad jag behövde höra idag. Tusen tack och massor av kramar till er. Ååh vad jag blev glad<3