måndag 25 november 2013

JULBORD PÅ GRYTHYTTAN




Bokat.
Det var verkligen inte igår jag åt julbord. 
Jag menar, hur upphetsande är det när man är veggie som inte ens käkar sill, firrar eller andra 
levande saker som simmar eller kryper omkring i vatten. 
Liiiite svårt kan jag lova. 
Men faktum är att detta skall bli riktigt skoj.
Väninnans (och vännens förstås) son läser till kock på Grythyttan så dom åker dit och hälsar på honom och vi passar på att äta ett julbord i, om man får tro den insäljande texten, en fantastisk gammeldags miljö.

Bara att hoppas att dom vet att det kan komma veggisar…. bäst att ringa och kolla kanske.



Mer Fanny & Alexander-jul än såhär blir det inte. Vi fyller Gästgivaregården och alla de små husen med sprakande juleljus, juliga delikatesser och doftande granris. Och mat såklart. Kockarna och kallskänkorna dukar flinkt upp hemkokt glögg, skinkor, korvar, köttbullar, syltor, pajer och massor av godsaker. Den pittoreska gästgivaregården förvandlas till en riktig julidyll. 
Som vanligt har vi vårt populära gottebord som är fyllt till bredden med bakelser, karameller, kolor och kakor!

Jag ser fram emot gottebordet jag. 
Skall visst vara kalas.
Känns bra att jag utökat min löprunda lite grann.

Inga kommentarer: