måndag 4 november 2013




#smultrisbrudarpåturne


Nu kommer äntligen en massa bilder från vår resa.
En mycket tidig morgon steg vi upp (02.00) och åkte till Arlanda. 
Planet gick 06.15. Perfekt tid, jag knoppar in typ samma sekund jag sätter mig i flygplansstolen och är utvilad när vi landar. Det gjorde dock inte mitt resesällskap, haha! 
Dom tog vara på tiden och UMGICKS.
Tidig förmiddag var vi framme i Vence.
Hanna hade fixat brunch.
Rätt mycket om man säger så....
Vinet är persikovin som är så himla läskande & gott.




 På en antikhandel hade hon köpt de söta små biglasen uppe th.

En hel armé hade lätt kunnat äta med oss!
Hemgjord aioli, likaså lemoncurd. Rårakor, fyllda champinjoner, zucciniplättar, ja you name it.
En massa var det. Så klassiska pain au chocolate och croissanter förstås.


Vi lämnade ett grått, regnigt och kylslaget Sverige bakom oss och kunde sitta ute på terassen och äta. 
Sååå härligt. Fick till och med några soltimmar innan vi drog på nya äventyr.



Jag bara älskar att stiga ut på terassen och blicka upp mot bergen och 
se alla de andra gamla byggnaderna! Kanske inte en vacker syn för alla. 
En massa tv-antenner och sladdar o grejer.... det gäller att se bortanför det och 
se skönheten. Bara att hoppas det var det Vic såg också;))


Victoria i vår lilla ingång från 1300-talet. 

(om någon undrar så kan ni se att HÄR började mitt franska liv för fem år sen)


 Vi styrde kosan mot Cannes.
Mycket härlig stad (dock inte en av mina fovvosar).
Vi hade ju Hanna med och hon hade provat sig fram till bästa macaronesstället i Cannes.



Det fanns att välja på.... lite svårt att bestämma sig bara.


Plötsligt försvann Victoria. Vi kunde inte förstå vart hon tagit vägen. 
Men det gick lika bra att umgås med Cameron Diaz för en stund....


 En minivariant av den gigantiska karusellen som finns i Nice.
Vanligt överallt i Frankrike. Alldeles bakom karusellen har dom Cannesfestivalen.


 Vi åt på min favoritpub i St Paul de Vence
Chez Andreas där du har en tabbouleh som är med i nya boken. Jag bara ÄLSKAR den puben.
En utsikt som är helt magisk. 


Historiskt café dit Picasso och andra världskända konstnärer gick. Kommer även nu väldigt mycket kändisar dit. Boule spelas av invånarna varje dag. 


 Utsikt när du går i gränderna i St Paul. Makalös!


Välkänd fotograferad fontän. 


Vår sista dag slutade i St Paul. Det speciella ljuset och alla gränder med den magiska utsikten gör en alldeles knäsvag. Mig har detta stället på jorden tagit med en fullständig storm och jag är helt FÖRÄLSKAD. Jag ville visa Helena och Victoria så mycket det bara gick men ändå utan att det skall bli stressigt. Vi hade söndag, måndag och tisdag på oss. I morgon får du se vad vi hittade på dag två;)

Här på Smultris flödar solen in genom fönstren idag. LJUS - JAG ÄÄÄÄLSKAR LJUS 
Bara att säga tack, tack så länge det varar....
Hoppas du har en bra början på veckan, 
kram:)

4 kommentarer:

Ansi sa...

Åh när jag ser dessa bilder så minns jag hur underbart jag och dottern hade det när vi hyrde er fina, fina lägenhet förra hösten. Inser ju att vi måste dit igen snart :) S:t Paul de Vence var ett helt magiskt ställe som jag också måste åka tillbaka till.
Vi tyckte iaf att utsikten från er terass var helt underbar. Vilken känsla att blicka upp mot de mäktiga bergen och över hustaken (alla TV-antenner tänker vi bort :))

smultrongården sa...

Vad kul att du känner så:)
Hur har det gått med huset.... spännande... :)

Ansi sa...

Blev inget hus för mig tyvärr. Blev för dyrt. Men de hittade ingen annan köpare heller så nu har de hyrt ut det. Känner hon som ska hyra det. En kvinna jag arbetar med. Får vänta tills rätt ställe dyker upp ;) en dag ska jag ha något eget i Frankrike. Det sa jag redan första gången jag var där för 20 år sen. Kan tänka mig att bo där på halvtid :)

smultrongården sa...

Har du bestämt dig så blir det säkerligen så;) Håller tummarna. Ha det gott, kram