tisdag 29 juli 2014

Magical - Tragical…..

Denna underbara sommar gör mig helt salig. 
Den makalösa medelhavsvärmen långt in på natten gör att jag går omkring och känner mig så oerhört tacksam mest hela tiden. 

Helt fantastiskt!!!!!

Som ni vet funkar det för mig även om det inte råkar vara så här väldigt varmt - bara det är sommar - så nu blir det liksom bara en massa bonus hela tiden. 

Vi badar och badar och badar så mycket det bara går. 
Lata dagar att umgås och må bra. 
På våra lediga dagar har vi haft tid att besöka nära och kära. Underbart!

I går kväll kom vi hem från mormor och morfar i Storvik där boule och bad stod på schemat:)


Härliga underbara dagar med andra ord. 
Gårdagen avslutades med sleepover i bersån. När man ligger i sängen och tittar rakt upp på den stjärnklara himlen är så magiskt att det inte går att klä i ord. 
Har du inte gjort det så passa på medans denna underbara värmen finns kvar. 
Det är något att plocka fram en iskall, grådaskig novemberdag. It´s a promise!

Så magiskt det är just nu - lika tragiskt kan jag också tycka att det är. Det gäller bara att inte plocka fram och fokusera på det - men VIKTIGT ÄR - att ha det i bakhuvudet så vi aldrig glömmer det!

Runt om oss hela tiden händer en massa dumma saker som är så svåra att förstå. När vi skulle kunna ha det så underbart finns det människor som tokar till det hela tiden. Bara att lyssna på nyheterna gör att man blir alldeles mörkrädd. Varför måste det heeeela tiden vara en massa krig och elände, gängbråk och mord!??? 

En till mig mycket närstående person fick telefonsamtalet mitt i natten man aldrig någonsin vill ha: 
- Din son har blivit misshandlad, är medvetslös och nu på väg till sjukhuset.

HUR ÄR DET MÖJLIGT!!!!???????

HUR kan man slå en annan människa?? Jag har aldrig fattat det och kommer aldrig någonsin att förstå.

Det är så oerhört tragiskt att det är möjligt för vissa. 

För 23 år sedan pratade en kompis och jag om att starta SS (jag vet - man får lite konstiga associationer…) = SLUTA SLÅSS när vi besökte Göteborg och eländiga saker hände där.

Kanske är det dags nu - vi MÅSTE få till ett trevligare klimat i vårt samhälle. 
Så många ungdomar och tyvärr också små barn med extremt dålig attityd.

Nej minsann, nu tar vi vårt medmänskliga ansvar - sprider glädje och positivitet vilket då i sig kommer att yngla av sig så mycket att bråk och elände minskar….. det låter kanske lätt och blåögt - men helt ärligt - det är ju egentligen hur lätt som helst:

BEHANDLA ANDRA SOM DU SJÄLV VILL BLI BEHANDLAD.

Easy like a little peace of cake;))))

Hej så länge ni alla - nu sätter vi in ett nytt fönster på övervåningen på Smultris.
Det kommer betydligt mörkare dagar - vi förbereder oss för dom och släpper in LJUSET:)

Puss på er och njut av nuet!

3 kommentarer:

Unknown sa...

ja du fångar det mesta i ditt inlägg. Njuter också av värmen o förfasas över allt tragiskt som händer.

Att slå en annan människa är också för mig så ofattbart. Har en 17 (snart 18 åring) som styrketränar varje dag. Han är stark som Bamse, men den snällaste som finns. Skulle aldrig slå en annan person. Aldrig! Han var med om att ett gäng på nattbussen från Lund var stökiga o misshandlade en annan ungdom på bussen. Sonen ringde polisen som stod o väntade på bussen vid nästa hållplats. Sonen pekade ut vem som gjort vad. Polisen tyckte det var ett bra ingripande. (ja efter han ringt polisen så stoppade han misshandeln). Sonen säger som Bamse är man stark måste man vara snäll!

Jag hänger på din ide. Våga vara snäll! kram AnnaSC

Unknown sa...

å din fina pappa :-)

och oj vad jag längtar upp till er nu. Den 27 september förstan kommer jag äntligen upp till er igen.
Kram
AnnaSC

smultrongården sa...

Klok din son "Bamse";) Anna <3
Tur då har jag precis kommit hem från semestern när du kommer!!
Kram