tisdag 26 april 2016

Hej



Här står jag, lite suddig och dan. 
Vet ni vart jag är?
På ett ställe som jag absolut hatar att vara på 
Sjukhus. 
Vet inte varför, men jag har något stort emot sjukhus. Alltså dom är ju hur bra som helst. Dum vore jag om jag inte fattade det! Men att jag skall behöva vara där är bara pest. 
Kanske kan det vara från alla mina mängder av besök som barn. Jag var ett öronbarn med allt vad det innebar av elaka, hårdhänta bullriga doktorer med iskalla verktyg. Till bortopererade polyper och sköterskor som sa att det inte skulle göra ont men dom bara ljög. Lägg det till -60 talets stora, mörka och fruktansvärt kala opersonliga sjukhus/vårdcentraler så kanske man kan förstå att det går kalla kårar när jag skall besöka såna ställen igen. 

Jag avskyr det så mycket att mina stackars barn i princip aldrig har besökt doktorn. 
Jag som är en minnesmänniska kan fortfarande inte mina barns fyra sista siffror. Det är ju på såna ställen man uppger dom. 

Jag avskyr också att prata sjukdomar. Alla i min närhet vet det så det blir inte mycket sånt med mig. Jag tror på nåt vis att man drar dom till sig om man vet att dom finns.
Mina stackars barn hade aldrig plåster hemma heller. Dom fick ta papper och tejp om dom började blöda. Inget knussel här inte. Undra just vad en barnpsykolog skulle säga.... Huva kanske bäst jag gömmer mig. 

Hur som helst. Mammografi är det. Och snälla ni, om ni på något sätt struntar i att gå, boka ny tid direkt och spring iväg!!!! Ingen sjukhusskräck i hela världen får stoppa oss från det. 
Jag har bröstcancerfall mycket nära och ju tidigare man kommer desto enklare blir förloppet. 
Så för oss som har skräck, kanske vi kan slippa att besöka sjukhus om vi åtminstone går på kontroller som staten fixar åt oss. 

Nu kan jag dock tycka att man skall gå ner i åldrarna och testa. Alla fall man kan stoppa är ju så himla bra. 
En stor eloge till alla er som arbetar på sjukhus. Ni gör ett dunderjobb! Utan er vore vi inget. Att jag själv varit springvikare på Sandvikens sjukhus i fyra år kan ju ses som en gåta....

Vad gör ni på Valborg?
Kommer lite matnyttiga tips lite senare;)

Kram 
Eva


Inga kommentarer: