torsdag 5 januari 2017






'







Då kommer dom allra sista bilderna med huvudrätt och efterrätt från nyåret. 
Citronpajen i glas blev dock inte med, jag har inte ett enda foto på den, det var ju lite konstigt....?? Eller inte. Det var nyår och den intogs precis strax innan 12 slaget. Fokus på annat än att fota kanske;) 

Att twista till en varmrätt är hur som helst inte alls lätt tycker jag. 
Speciellt som vegetarian har man lite nätta problem med köttiga varmrätter....
Hanna och jag for på Ica Maxi och skulle inhandla kött. Det är en hel vetenskap. 
Men vi har ju vårt köttproffs; Adam. Först tänkte vi köpa brasiliansk oxfilé men så fick vi se att det fanns svensk. Känns sååå mycket bättre att om nu måste äta kött, äta sånt som är från Sverige. Våra krav är visst långt mycket bättre än övriga världen. Hurra för oss:)

Vi bestämde oss för ekologisk, svensk oxfilé. Då kommer nästa fråga: vilken del på djuret är det? Filé som filé trodde jag. Nehej, minsann fullständigt FEL. Vi handlade till 16 pers och då är det viktigt att få så lika delar som möjligt att tillaga. Det är faktiskt så att du kan köpa en del från huvudet, en del som innehåller bit av svans samt bitar från kroppen. Det hade jag inte en susning om. 
Tydligen var det fler som fick veta det för första gången för när vi fick vår genomgång lyssnade många. Det var Ica Maxi vid Eurostop, våran lille Fabian jobbar där. Första gången jag fick se honom  "in action". Han visste inte att vi tittade på honom och han stod och skar nåt köttaktigt och skrattade. Så kul att se att han verkade trivas och ha så kul på jobbet:)

Jag frågade honom om köttet och han skickade oss till en medarbetare som tydligen var köttexpert. 
Vi och många med oss fick oss en lektion alltså. Dock kommer jag nog själv inte kunna välja ut vad som är vad i framtiden men ändå vara nog med att jag får från samma parti på djuret eftersom det är så viktigt. Ett litet köttips alltså;) Kan också berätta att som veggie är det helt vidrigt att ens ta i den sladdriga köttförpackningen, men jag gör det av snällhet, hehe... men det tar emot! 

När vi väl bestämt köttet kommer det till potatis och tillbehör. 
Man kan ju freaka loss fullständigt och göra en massa specialare.
Ett säkert kort tycker jag är potatisgratäng om än gammalmodigt och dom flesta har väl redan ätit det. 
Men vi stötte potatisknyten, puréer, kakor och jag vet inte vad, fram och tillbaka men landade vid gratäng. 

Förr gjorde jag gratängerna alltid i ugn. Min brorsa som också är kock, lärde mig att man måste koka upp allt innan och sen köra in den i ugnen. HELT annat resultat! Många tycker att det blir överkurs att ha sås när man även har gratäng, men det har jag aldrig tyckt. Jag är en såsälskare av rang. Bättre då att dom som vill ha "torrare" skippar såsen och vi andra sörplar i oss, eller hur;) 

Salladen på vår tallrik ser för bedrövlig ut, ber om ursäkt för det! 

Hur som helst, vår huvudrätt är inte att rekommendera vid större sällskap. Då måste man välja ett enklare kött. Alla våra tillbehör var dock färdiga men köttet kräver mycket omsorg precis vid serveringstillfället och det kanske man inte har lust med om man är många. 

Murkelsåsen var kalasgod likaså de bakade morötterna. Verkligen bra kombo med det övriga. Recept nedan. 

Som ni ser hade alla gått all in på utstyrsel. Superskoj!
Hanna kompis Tabin bor i New York och hade köpt så roliga skyltar där.

Vi pimpade huset och tog bort grejer vi har framme mot Gatsbyinspirerade. 
Kan inte säga att jag är någon älskare av plastig svart boa med lyse i, men för kvällen var det perfekt;) Vi gjorde även en selfiehörna vid spegeln. Små detaljer lite här och var som bidrar till kvällens tema förstärker festkänslan. 

Som placeringskort hade vi skrivit allas namn på påsar med lim och sedan strött på guldglitter. 
I påsarna fanns grejer som vi gjorde under kvällen, aktivitet är ju alltid skoj. 

Sen hade vi kanske det allra bästa.... en egen discjockey. Med rökmaskin och värsta ljusspelet. Markus heter han och var bara BÄST!!!! Det är Hannas kompis Carolines kille. 
Alla hade fått välja två partylåtar innan och dom spelades under kvällen, plus en massa musik han själv valt. Alltså.... dicsokille på varje fest, TACK!!!!! Det var hur kul som helst. 

Nästa stora event för mig blir Fabians student. 
Skall bli kul för tidigare har jag knappt haft tid att tänka när dom andra tre tagit studenten. 
Hanna var först ut och hon gick ut en fredag, två dagar innan hade jag vipkväll och firade 1 år på Smultris för ett 60-tal personer och dagen efter, på lördagen var det hallaballo i butiken. 
Och så var det även när Stina och Adam gick ut. 
Med lille Fabbe kan mamma nu styra och göra sig ledig strax innan så det blir nåt helt nytt och känns hur bra som helst. 

Idag blir det lite matlagning här igen. Skall ta med nån paj på kalas i helgen. 80-års kalas, det är min pappa som fyller. Skojsigt värre alltså:)

Här är nu lite fler recept: 

Potatisgratäng: 

Skiva potatis 2-3 mm på mandolin eller i matberedare
Lägg i kastrull och täck rikligt med grädde, salt, peppar och vitlök.
Låt puttra lätt tills det "gått ihop" och blivit tjockare. 
Rör i princip hela tiden men se till att inte ha sönder potatisen. 
När du tycker allt är klart, potatisen skall ha lite tuggmotstånd, häller du upp i den form du vill. 
Jag älskar portionsformar och använder gärna det. Bra med lock på så håller det sig varmt länge. (Men du gärder förstås utan lock).
Täck med riven ost, grädda minst 200 grader till fin gyllenbrun färg.

Bakade morötter:

Välj gärna gul, röd eller lila morot istället för vanlig orange. Vi hade gul.
En morot per person som delas på längden. 
Stek morötterna på spis i smör.
Skär en bit chorizzo i tärningar, stek även den. 
Fördela korvbitarna över morötterna, lägg på bakplåtspapper och baka i ugn 200 grader tills moroten mjuknat. Du kan baka den så det blir mjukt som mos, jag tycker bättre om tuggmotstånd så jag bakar inte så länge. 

Steka kött: 

Ja här är inte jag kvinnan att berätta hur man gör. Det är en hel vetenskap. 
Köttet skall tas ut ur kylskåpet och ha rumstemp när du lägger det i pannan, sen steks det, vilar och har sig och får gå in i ugnen och kläs in i plast och vilar igen och kära nån vilken behandling det får. 
Viktigt dock att det tillagas korrekt för att få bästa resultat. 
Tror google kan vara stor hjälp där;) 

Murkelsås:

2-3 dl murklor, förvällda, sköljda (noga!) och hackade
2 schalottenlökar
4 dl vispgrädde
1 dl vitt vin
1 msk smör
Salt och nymalen vitpeppar efter smak
ev citronsaft

Hacka löken och fräs i smöret 5-10 min. 
Slå över vin och grädde, koka ytterligare 10-15 min. 
Smaka av

Sås kan med fördel göras dagarna innan. 

Efterrätt:

Tryffelchokladtårta från Kaffe & Pralin, Örebro

Amerikansk citronpaj HÄR är receptet, vi gjorde dom på glas.

Ostbricka med ost från Ostbutiken i Örebro var som vickning - men den glömde vi.... Eftersom alla sov kvar blev det frulle istället, gick bra det också. 

Nu ni skall jag rusa ut och hämta in lite ved. Vi har tackolov jätte varmt inne men när det är 14 minus ute gillar jag att det sprakar i brasorna. Ser ut att bli en magiskt fin vinterdag.
Hoppas du har det riktigt bra. 
Stor trettondagsaftonskram
Eva (som inte alls kan göra duckface hahaha)

Inga kommentarer: