onsdag 29 mars 2017


God morgon

det här kommer att ta sin lilla tid, haha...
Jag tänkte skriva om vår lilla Mexicotripp. 
Från början till slut. Det vill säga en hel del. 
Men jag delar upp det;)

Jag har alltid varit sugen på Mexico men jag har sett framför mig en resa där man rider med Mayaindianer. Förstår inte varför. Det finns säkerligen såna resor så det måste vara nåt jag hört.

När jag bodde i LA var ju alla arbetare typ från Mexico. Vi hade riktigt nära till gränsen, Tijuana.
Men det fick vi alltid höra hur farligt det var att åka dit plus att det kostade en hel del och jag hade faktiskt inte en penny över eftersom jag ringde i tid och otid hem till Lars.
(Kom till och med hem med en obetald telefonräkning.....)

Så min bild av Mexico var lite konstig.
Lars har inte velat åka till Mexico för han vill inte sitta på flyget så länge.
Vi har ju lite snöat in på Dubai, 6 tim 15 min, det har varit nog för honom.

Vet inte vad som fick honom att ändra sig, men plötsligt var 11 timmar direktflyg helt ok.
Jag började efterforska.

Hade sett på instagram att en tjej som jag känner till (och jag pratade Mexico med i somras när hon besökte Wadköpingsbutiken) varit där en massa gånger så jag skrev till henne på instagram.

Hennes bilder var så fantastiska, liksom allt jag drömde om.
Hon berättade också att man kunde ta endast flygstol via Ving till exempel.
Och gissa om det blev skillnad! Från att ha hittat resor för 10 - 15000:- fanns det plötsligt för knappa 6000:-. Det lät som överkomligt så jag bokade direkt.

Oj, vad svårt det är att göra en resa till ett resmål man inte har en vildaste aning om!

Hoppas och tror att du som är sugen på Mexico får en del tips:)

Jag kom fram till att det var Tulum vi skulle till. Fantastiska vita stränder och ett turkos hav.
Lät precis som vi ville ha det.
Dessvärre visade det sig att Tulum blivit kändisarna och rikingarnas ställe de senaste åren.
Ajdå, det var ju synd. Jag började kolla hotel jag gäääärna ville bo på.
5000:-/natt 7000:-/natt, hittade ett "billigare" för 4000:-/natt.

Gissa om jag blev rädd, här hade jag bokat flygbiljetter till schysst pris och det visade sig att hotellen var så dyra att det inte gick att bo där. Shit, shit, shit tänkte jag....

Gick ifrån boutiquehotellen och gick till booking.com och hotels.com och där blev det skillnad.
En nedrans skillnad på priser till och med. Man kunde hitta boende för 700:-/natt.

Vi läste, läste och läste hur mycket som helst.
En gång när jag googlade Tulum fick jag fram en uuuunderbar bild.
Den var från Holbox. Jag tog kontakt med tjejen som varit där och frågade hur det var.
-Alldeles, alldeles uuuunderbart, svarade hon.
Hmmm, tänkte jag, då ändrar vi väl vår rutt.
Bara det att det skulle ta tre timmar ytterligare att resa.

Övertygade mannen och första rutten var bestämd.

Han fick bestämma nästa;))

Från Cancun flpl åkte vi alltså minibuss till färjan som senare tog oss till HOLBOX, barfotaön.
Jag är sååå glad att vi gjorde den avstickaren. Det var liksom allt vi någonsin kunnat drömma om.
Verkligen. Jag rekommenderar varmt samma tur som vi gjorde. Skulle vi dit igen gör vi exakt samma då. Vi fick liksom allt på 14 dagar, kändes som vi varit borta i månader.

Jag berättar mer i morgon. Bilderna har lagt sig nu. Trots att dom var stående från början. Inte en susning vad det är...?? Så det blir bara några bilder nu så kommer en hel massa mer sen när jag vet hur jag får dom på rätt håll:)

Nu skall jag iväg och inhandla träningskläder.
Längst ner har alla Örebroare ett tips idag och i morrn;)
Allt gott till er!
Stor kram,
Eva


Magisk gatukonst. Det grå framför är trottoaren. Vackert så man svimmade lite.




 Maten var magiskt god. Både som veggie och köttätare. Bild tagen i rena rama mörker...
Tacofyllda endiveblad, veggie;)

 Inredningen.... Det var ALLT man kunde önska sig och lite till!!!
Nej, jag har inte blivit biten av krokodil på benet, berättar senare;)

Trot eller ej men jag skall iväg och inhandla träningskläder. Slipper grannarna tro att jag letat i en container sen;))
Det är superutförsäljning på Rönisch i Örebro idag. 

1 kommentar:

Unknown sa...

åh gode gud så underbart.
kram Anna i Skåne