torsdag 20 april 2017





Gärna hjärna

Ja alltså missförstå mig rätt nu. Tro för Guds skull inte att jag menar att vi skall inmundiga hjärna nu. Oh nooooo!!!! Så länge jag vet och kan styra över matintaget kommer hjärna ej att ingå i min kost. 
Nix, nu snackar vi hjärnan som vi tänker med. 
Jag är hiskeligt intresserad av den finurliga saken där inne i huvudet.

Lyssnade idag på Framgångspodden och Mouna Esmaeilzadeh HÄR kan du höra det avsnittet. 
Har man inte tidigare haft intresse av hjärnan tror jag man blir intresserad när man hör Mouna. Mycket intressant!!! Do not miss it!! 

Jag är så fullständig säker på att man styr i princip hur hela ens liv skall bli med hjälp av sina tankar. 
Det finns alltid en massa val att göra och en massa olika sätt att se saker och ting på. 
Vill man må bra gäller det att lura hjärnan. Typ lite grann hela tiden känner jag. 
Till exempel jag som ogillar mörker, regn, kyla, blåst etc väldigt mycket. Här där jag bor är det allt som oftast det vädret. Precis när jag snörade på mig dojjorna idag började det regna. 
Det skulle ALDRIG falla mig att vända och gå in. Istället tänker jag på Emil som tog Alfred på kälken när han gjorde illa tummen eller vad det nu var. Snacka om dåligt väder. 30 minus och orkan typ. Tillika att en varm bil var inte att tänka på utan man färdades i kärra bakom häst. 

Där kan man snacka dåliga förutsättningar. Plötsligt ter sig det lilla strilande regnat vääääldigt skönt;)
Jag lurade min hjärna lite. 
Jag kunde bli bitter och sur och struntat i joggingturen och stannat inne. Men det är ju väldigt trist och det kan man bli sjuk av så det skall vi ju inte göra, eller hur;) Efter några minuters löpning har man glömt det dåliga vädret också.

Idag får vi tänka på hur vi tänker, helt enkelt. 
Very, very important. Mer viktigt än man någonsin kan tro. Lyssna på Mouna så förstår du. 
Och umgås med dina nära och kära, viktigare än vi någonsin kan förstå tydligen.

Jag är en sån person som hela tiden vill ha kickar i form av dopamin. Tror jag. Är ju inte expert inom området men får för mig att det är så. Om man inte KÄNNER det i form av nyförälskelse, vilket ger typ mest dopamin  (för det kan man ju inte vara heeela tiden...) eller andra positiva dopaminhöjande känslor kan man framkalla dopamin. Bla genom att lyssna på musik man tycker om. Eller tex titta på gulliga bilder på djur. En studie visar att koncentrationsförmågan ökar 44% när man gör det. Visst är det heeeelt otroligt. Så otroligt att det är svårt att ta in tycker jag. Tänk om man hade kattungar på ett ålderdomshem tex....
Sååå mycket vi själva påverkar vårt mående alltså.
Dopamin vill ha B12 för att kunna bildas bäst. Trist för mig som har B12 brist och måste medicineras för det resten av livet, hehe.... Jaja, bara att kavla upp ärmarna och samla dopamin med B12 i tablettform. Alla sätt är bra;)

Happy friday,
större kram än vanligt till dig:)

2 kommentarer:

Annika sa...

Underbara Eva! Tack, återigen, för dina kickar :-)

Kram
Annika

Unknown sa...

Som igår för mig. jag sprang i 4 väderstreck o hade motvind i alla. MEN jag sprang förbi en stork. alltså EN STORK så maffigt o den stod lugnt o försökte få upp något från bondens nyplogade åker. o vi snackar inte flera hundra meter bort utan MAX 10 meter bredvid mig. UNDERBART! Så värt att ge sig ut. o jag hade nästan gått in igen, tänk om jag inte tvingat mig ut vad jag gått miste om

Kram
Anna i Skåne