måndag 3 april 2017

Isättning av Marockanska dörren....

Hej svejs måndag 

Tjoflöjt vad snabbt det går!!
Hoppade ur sängen i morse och varit ute i trädgården precis hela dagen. 
Mannen har varit inne. 
Han fick för sig att det skulle bytas speglar. Hej och hå så jobbigt!
Vi har världens tyngsta spegel som stått sen innan jul och nu skulle den visst upp. 
Inga problem för mig, han fick hållas och jag var ute. 
Inte enklaste grejen den där spegeln, hade nog behövts 2 el 3 fullvuxna karlar för den, så när 163 cm jag kom och skulle hjälpa till kändes det inte helt ok. 
Men blyspegeln är uppe om än aningens sned så jättelånga stegen är kvar inne. Pust och stön. 




Jag hade riktigt flyt i trädgården och pinnar, löv och annat skräp har farit all världens väg. 
Vi har alldeles för många, alldeles för höga träd på vår gård. 
Farliga känns dom plus att dom släpper tusen miljoner löv och det är verkligen inte kul. 
Det känns som ett rätt stort problem, våra träd.
Förra året hade vi arborister från Nora som friserade kastanjen vid butiken. 
Det var en lätt frisering kan jag lova. 
Trodde dom skulle ta ner en sisådär 10 meter i alla fall,  men icke. Det var som att klippa topparna. Höjden gjorde dom inget åt. Verkar som att arborister vill ha träd upp till himlen. 
Det vill inte jag, jag tycker det är superläskigt när det blåser. Vi måste helt enkelt göra nåt åt det. 
Blä för saker man är tvungen att göra, men inte kan göra själv.
Man blir lite insnärjd, typ. 

Efter lite fix och trix fick vi ut dörrarna igår. Rackarns vilket jobb det var, haha!
Men vi klarade det utan att ens börja småslåss;)) kors i taket.
Jag tvättade dom. Blev riktigt sentimental. 
Röd sand i alla små hörn och springor, kvar från Marrakech. 
Ååååh underbara, Marrakech. Fick förstås en massa flashbacks när jag stod där och skurade.
Jag är så enormt glad över dörrarna tycker dom är sådär svimningssnygga.
Meeen dom är inte hundra i butiken. FASEN också!!!!!
Plus att dom är i rätt dåligt skick så det var riktigt svårt att ta in dom bara vi två. 
Tunga som bly, dom också. Kände att när jag borstade tänderna i morse så hade jag ont i armarna. 
Musklerna har fått jobba i helgen;) 
Vet dock inte hur jag skall göra med dörrarna. Behöver ha dom på plats så jag kan fortsätta jobbet i butiken. Men dom måste lagas med nya fästen och lite mer. 

Jag blir faktiskt inte trött av det, även om jag egentligen lackar ur helt, haha, meeeen det är alltid nåt när man håller på så det hör liksom till. Att allt bara flyter kan man glömma helt.
Hoppas bara att vi kan åtgärda dom inom en skaplig framtid så jag ser slutresultatet på plats till hundra. Behöver dock hjälp med det också. Bankmannen är bra på andra saker, om ni förstår...

Idag blir det bokjobb för min del, sen lite trädgård igen. 
Mannen skall på fotboll så jag hälsar nog på kidsen i stan. 
Gav bort lite städhjälp i adventskalendrarna som skall utnyttjas av dom. 
Blir nog Stina som får hjälp i morrn. Jag älskar som bekant att städa. Allra helst borta....

Måste bara tipsa er i Örebrotrakten. Vi var på Ölkaféet och åt igår. Väldigt gott var det. 
Efterrätten var to die for. Verkligen. Vaniljglass med whisky, chokladsås och grädde.
HELT MAGISKT GOTT. Och ni vet ju att jag är medlem i Tiramisuklubben, efterrätternas Guide michelin (nej okejdå, det är en lögn) så mina uttalanden ang efterrätter väger rätt tungt.
Spring dit och prova!!!

Efter Ölkaféet var vi till nyöppnade Valvet. 
Det kändes lite udda. Sist jag var där hämtade jag en massa av Smultrongårdsböckerna. 
Det är ju där jag suttit och pratat med förlaget också. Och nu är det kanonsnygg restaurang. 
Så himla skruvat alltså. 
Där blev vi rekommenderade rom russin drinken. Ohlala, även den helt i min smak. 
Inte så konstigt, bartendern sa att den var istället för en efterrätt, med grädde och grejer. 
Inte undra på att den föll mig i smaken;)

Vi hade en supertrevlig kväll som avslutades med buss hem 22.40.
Pansjopoäng på det;)

Nu har lilla gubben å jag tagit en rapp joggingrunda, måste hoppa in i duschen, blev riktigt svettigt. 
Skönt att börja dagen så!! Nu när det är ljust är det härligt att hinna iväg innan hans jobb. 

Önskar dig allt gott och ha en riktigt fin start på den här veckan som skall vara solsken här i Närke idag igen. 
Det tackar vi för:)

Inga kommentarer: