måndag 15 maj 2017

80-års kalas

Travdagen på Fornaboda och middagen till far blev väldigt lyckad. 
Tror han var nöjd med bägge. 
Det visade sig bli en kanonvarm dag i gräset och solen på travbanan. Vi fick plocka av oss kläder till och med. Fantastiskt härligt. Senare framåt kvällen kom regnet. 

Jag gjorde en förrätt i glas av lite "kylskåpsrens" grönsaker skuret smått, med bla sallad från egen odling och förstås även ärtskopp från fönsterbrädan. Sååå fräscht det är.
Så blandade jag pesto, citronmajjo och gräddfil och toppade med, blev riktigt bra. Majjo och pesto också eget. Majjo går på nån minut att göra och håller flera veckor i kylen. Pesto håller inte lika länge och tar längre tid att mixa ihop men frys i påsar med lite olivolja på toppen så håller det länge i frysen. Enkelt att plocka upp en påse när man behöver. 

Så gjorde jag brödet som jag nu fått dille på. 
Satt degen som väl tar fyra minuter att göra, innan vi for på trav. Sen fick den jäsa en sådär fyra timmar tills vi kom hem. Upp och virade ihop på plåten och vips in i ugnen. Lätt så det är löjligt;) 

Lite bilder på mat från Paris. Det ser så gott ut och doftar magiskt när man går förbi en sån matvagn. I den här är kycklingarna slut men fullt av läckra potatisar och paprika som är stekt ligger längst ner. Älskar att dom har så lite varstans som folk inhandlar till sina middagar. 

Bakverken under var dom jag la ut på instastories under lördagen, ni som följer oss på instagram såg det öppna bageriet. 

Sist dom urcoola bilarna som var upphängda utanför en butik. 
Brandbilar och vanliga, så härliga färger att bli glad av. Säkerligen en liten gosses dröm.

Ny vecka, nya möjligheter, eller hur!? En rolig vecka det här också. Nu skall jag ut i butiken och göra snyggt med det sista. Köksavdelningen ser ut som en smärre bomb slagit ner. Det måste förstås vara färdigt snart för där skall jag förbereda alla kakor och mat. Skall fixa med priser och växter också. 
Så fota och prismärka alla klänningar från Paris. Allt klappat och klart till onsdag nästa vecka. Det kommer ta sin lilla tid så jag är på g ut nu direkt. 
Helt ärligt känner jag mig lite nervös inför det. Konstigt, nåt jag gjort i så många år. 
Men mest känns det så otroligt roligt att det knappt går att beskriva. 
Då blir det ju öppet fem dagar på raken. Varav tre helgdagar. På torsdagen är det kristihimmelsfärd och det brukar vara en av våra höjdardagar så förhoppningsvis får vi det redigt hett om öronen;) 
Så har vi ju Mors Dag förstås och det har alltid varit en av våra mest besökta dagar och det hoppas jag verkligen i år igen. Trots att vi haft stängt. Sen dröjer det ju ända till juli innan vi har öppet igen och då hinner jag ju med att fixa till. Jag har inte kunnat måla och greja i gardinboden som vi skall utöka i år. Det har helt enkelt varit för kallt. Men det blir då förstås färdigt till juli. Ser jag verkligen framemot. Tror att det skall bli en turkos/grå vägg att sätta upp grejer på där. 

Vi kommer att avsluta veckan på ett extra skojigt vis. Med 50-årsfirande på Loka Brunn.
Som jag ser framemot det!!! Jag har aldrig någonsin varit där. Alla säger att det är så fint och gott så det skall bli sååå roligt! Det skall visst bli en bra bit över 20 grader också så det blir ju kanon. 

Hanna är kvar här och jobbar hemifrån idag. Åker till Stockholm ikväll. Innan dess skall vi fika med Stina som fyller år i morgon och Hanna inte kan vara med och fira. Om nån vecka fyller Adam och så har vi vår sista student efter det. Våren är för dom flesta fulla av saker som händer, så även för oss. 
Nu skall jag vara lite trevlig mot mor och far innan dom åker hemåt Storvik. 

Önskar dig allt gott och en fin start på veckan. 
Kram 







3 kommentarer:

Unknown sa...

åh vad jag blir sugen att åka iväg när jag läser din blogg nu... men jag ska ju faktiskt resa. två dagar i Köpenhamn på tivoli så Axel är helt snurrig (har assistent med som älskar karuseller lika mycket som Axel så jag slipper) sen en vecka i Holland o titta på fotbollsEM. Kommer hem på lördagen o sen onsdagen efter är sommarens höjdpunkt SMULTRONGÅRDEN så visst ska jag resa <3. i augusti ska vi sen till Stockholm där Axel ska springa glädjeruset (ja vi springer med honom i en sorts sulky som ska gå att springa med som företaget som tillverkar den lånar ut till oss för att vi ska kunna genomföra vår dröm Tänk så underbart att någon vill göra sånt för oss). Så nu är det springträning som gäller. 5km med en Axel framför sig kräver en del, men jag tror han kommer älska det.

Stor varm kram från Anna i Skåne

smultrongården sa...

Men kära nån vad roligt!!!!! Och tänk vilka minnen ni skapar tillsammans med Axel, så himla kul:) Gissar att det är mannen som är taggad på fotbolls EM, men tror väl att få åka till Holland är fantastiskt för dig också. Verkligen min dröm. Kanske kan bli 2018;) Vi ser framemot att berikas med ditt sällskap här en dag på Smultris också Anna, stor kram!! <3

smultrongården sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.