tisdag 16 maj 2017

Alltid färsk sallad

Måste bara tipsa om världens bästa grej

Kan ju låta som att ta för stora ord i sin min men jag tycker verkligen att det är så. 

Det här är sallad som jag köpt i en salladskruka man köper i alla butiker. Istället för att kasta krukan när salladen är slut sätter jag den i jord och efter bara några dagar växer den massor igen. 

Nu när vi varit i Frankrike var krukan helt överfylld. Glömde dock ta bild på just den överfulla krukan, men jag tror ni kan gissa hur det såg ut. Ni ser ju här nedan att jag inte överdriver nåt. 
Och det fortsätter att växa också, bara att plocka och plocka. 

Men ju mer jord, desto bättre. Jag ser klar skillnad när krukan är mindre, inte alls samma frodighet. Men har du inte plats för stor kruka så ta en mindre, absolut bättre än ingenting!

Det här kommer verkligen att bli min melodi i fortsättningen. Jag avskyr att behöva köpa sallad i plastpåsar. Tror det är onyttigt. Färdigplockade små blad i plastpåse, nej det känns inte ok, men jag har ju alltid köpt det. Nu är det dags för nya tider;) 

Det som växer bredvid är sallad jag satt ner från frön. Jag har några i ett brätte också men dom som får den här stora krukan att växa i, växer bättre även när det gäller frön. 

Innan Frankrike satt jag ut en salladskruka i landet också men den frös givetvis. 
Har jag otur som en tokig har mitt superfina citronträd som jag vårdat ömt hela vinter, också dött i frosten. Jag var så dum att jag satt ut det innan jag åkte, då det var 20 grader varmt. Fabian har täckt det men missade en natt, tror det var den kallaste. Har klippt ner det nu och ber en stilla bön....
That´s life, kunde varit värre om man säger så. 

Idag har vi firning och mat tillsammans igen. Mysigt. Blir tredje dagen på raken. Igår åkte jag med Hanna in till Stina och jag hade gjort tacos som vi alla åt innan Hanna satte sig på tåget hem till sig och Stockholm igen. Ikväll får Stina bestämma mat eftersom hon fyller år. 

Hon har rätt hektiskt, C-uppsats i skolan och innan hon tagit examen har hon fått fast anställning där dom helst ser att hon jobbar så mycket det bara går. Men snart är skolan över och jag gissar att hon verkligen att hon ser framemot det. 

Jag ser framemot ännu en dag i min lilla butik jag;) 
Förberedandet är i full gång.

Önskar er en härlig dag också, 
kram och fram med jorden och peta ner lite sallad!





Inga kommentarer: